keskiviikko 3. helmikuuta 2016

APPLE USKONTO


Applen käyttäjät vaikuttavat jo muodostaneen eräänlaisen uskonnollisen hurmosliikkeen! Niin fanaattista on toiminta, että alkaa lähennellä fundamenttalistisia piirteitä. Keskusteleppa tuon merkin käyttjien kanssa, niin huomaat pian, että uskon voima on järjen voimaa suurempi. Miten muuten on perusteltavissa, että ko. henkilö maksaa Applestaan kaksin- jopa kolminkertaisen hinnan kehittyneempään kilpailijaan verrattuna.

Moskovan olympialaisten aikoihin 1980 luvun taitteessa tulivat ensimmäiset videonauhurit yksityiskäyttöön markkinoille. Ensimmäisenä ja uranuurtajana tulivat Sonyn kehittämät ja valmistamat Beta nauhurit. Nämä olivat silloin todella pitkälle kehittyneet ja aikaansa edellä. Sony piti kuitenkin (liian) pitkään yksinoikeutta patentoimaansa tuotteeseen ja vaati senkin jälkeen valtavia summia patentin käyttöön. Kilpailijat eivät tähän suostuneet, vaan Panasonicin johdolla kehittivät jo kaikkien tunteman VHS nauhurin. Paljon kömpelömpi ja alkeellisempi mutta edullinen, jonka takia siitä tuli maailmanmenestys. Markkinaosuus kasvoi niin nopeasti, että Sonykin joutui nöyrtymään ja alkoi valmistaa myöskin VHS nauhureita. Lopulta se joutui luopumaan kokonaan Beta nauhureiden valmistuksesta yksityiskäyttöön. Beta järjestelmä jäi elämään enää ammattilaiskäytössä hyvän tekniikkansa ansiosta. Opettava tarina itsekkäästä ahneudesta.

Apple käyttää samaa taktiikkaa kuin tuo mainitsemani Sony. Applea saavat myydä vain valtuutetut liikkeet eivätkä laitteet ole yhteensopivia minkään muun tuotteen kanssa. Tästä syystä yritykset eivät käytännössä käytä juuri ollenkaan Applen laitteita. Lähiverkon muodostaminenkin on lähes mahdotonta. Eräs Helsingissä toimiva alan yritys myy pk-yrityksille Applen laitteita vain noin 2%. Vain fanaattisimmat tai/ja harhaanjohdetuimmat hankkivat mokoman riesan itselleen. Suomen aikaisempi pääministeri, joka nyt toimii valtionvarainministerinä, vastasi, kun häneltä kysyttiin, miksi hänellä ei ole Applea, ettei hän tarvitse "antiikkia"!

Applen puhelimissa on ollut aina ongelmia alkaen akun poistamisesta pakkasen kestävyyteen. Tuo meni jo niin pitkälle, että Applen käyttö Suomessa saattoi estää takuukorvauksen! Vastaanottoherkkyys oli ala-arvoinen jne.

Applen käyttämä käyttöjärjestelmä iOS on markkinaosuudeltaan todella pieni, mikä johtuu siitä, että muilla ei ole siihen lisenssilupaa. Tuo aiempi videonauhuriopetus on hyvä esimerkki itsekkyydestä. Niin iOS.n markkinaosuus on noin 14% ja laskee koko ajan. Lähes kaikkien muiden käyttämän Androidin osuus on jo noin 85% ja kasvussa.

Kun Applen laitteet ovat vielä tolkuttoman kalliita ja usein ominaisuuksiltaan huonompia, ei ole vaikeaa ennakoida heikkoa tulevaisuutta. Vaikka olisi kuinka kiihkouskovainen, niin jossain vaiheessa silmät avautuvat.

Applen markkinointi on saanut jo naurettavia ja epätoivoisia piirteitä. Kuka enää uskoo sellaiseen markkinointikikkailuun, mitä Apple harrastaa? Apple kehittelee muka aivan ainulaatuisen ominaisuuden laitteelleen, joka sitten julkistetaan rummut päristen. Ominaisuus on useimmiten jopa täysin hyödytön kuluttajalle. Sitten tuotteen markkinoille tulosta tehdään hirveä mediatapahtuma. Siinä kerrotaan, että laitteita on vain muutama tuhat ja vain harvat saavat niitä jonotuksen perusteella joistain liikkeistä. Muutamat uskovaiset jonottavat sitten tuota ihmetuotetta liikkeen edessä jopa useita tunteja! Tilanteen varsinainen hauskuus piilee siinä, että pari kolme viikkoa myöhemmin tätä tuotetta on myytävänä jopa miljoonia kappaleita. Kuka uskoo, että näitä ei ollut myytävänä jo aiemmin? Haluttiin vain saada tällaisella kikkailulla ihmiset aivan hulluiksi. Piilomainontaa Apple harjoittaa häikäilemättä. Tuo puoleksi pureskeltu omppu komeilee näkyvämmin kuin mikään muu merkki, jotta saataisi vaikutelma sen yleisyydestä. Omppu on jopa taustavalaistu, jotta se näkyisi hyvin, lapsellista. Applella lähetetyssä sähköpostissakin komeilee mainosteksti.

Nuoret ovat useimmin Applen käyttäjiä paristakin syystä. Kavereilla on jo sellainen eikä haluta olla huonompia. Toisaalta monetkaan eivät maksa tuotetta itse, vaan aika usein vanhemmat. Merkkifarkut tulee tässä mieleen, jossa merkki ratkaisee eikä käytännöllisyys.

Kuten mainitsin, paniikkireaktio Applessa on jo alkanut, enkä väitä olevani hyvä ennustaja mutta veikkaisin, että viimeistään viiden vuoden sisällä Applekin tuo markkinoille ensimmäisen Android tuotteen. Se tarina loppuu sitten siihen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti