sunnuntai 22. tammikuuta 2017

BERNERIN LIIKENNELEIKKI!

Erään työpaikan seinällä oli taulu, jossa luki: "Tällä työpaikalla ei tarvitse olla tyhmä mutta siitä on kyllä etua". Onkohan Valtioneuvoston seinällä sama kyltti! Ainakin, kun seuraa Bernerin touhuja, voi tulla siihen tulokseen, että hän on tuon tekstin ainakin lukenut. Hyvin Anne on kuitenkin tuon oppinut ja omaksunut. Toisaalta Anne on voinut saada joululahjaksi kirjan, jonka nimi on "Mielipuolen näpertelijän opas"

Kaikessa tekemisessä on yleensä aina joku motiivi. Melkein aina jossain typerässä touhussa motiivi on joko uskomaton tyhmyys tai oma etu. Bernerin motiivista en tiedä mutta kai sekin joskus selviää. Finavian rahasotkuista ainakin kävi selville se, että joku  sai menemään kymmeniä miljoonia johonkin. Merkillepantavaahan on se, että Berner omalla toiminnallaan esti tuon kähminnän kaiken tutkimisen. Nyt Berner haluaa yhtiöittää kaikki liikenneväylät! Haluaakohan hän samanlaisen rahan hukkaamisen tapahtuvan uudelleen? Veronmaksajien varoin on rakennettu miljardien liikenneväylät, joiden käyttöä ja rahoitusta valvotaan myös veronmaksajien edustajien toimesta. Anne tytteli haluaa nyt ulkoistaa tuon, etteivät veronmaksajat pääse sotkemaan Annen hiekkalaatikolle. Koko tuota touhua ei ole puolustanut kuin Sipilä mutta sehän nyt on ymmärrettävää, kun hänellä on omatkin asiat levällään kuin joriinin juuret. No tietysti raha kyllä on saatu hienosti kulkeutumaan oikeisiin paikkoihin.

Tuossa liikenneleikissä tehdään kaikki asiat todella vaikeasti ja monimutkaisesti mutta ennen kaikkea kalliisti. Annen tavalla rahan kerääminen vaatii hirveän organisaation ja työmäärän. Järjestelmä itsessään vaatii niin paljon rahaa, että huomattava osa kerätyistä maksuista menee siihen. Missään muualla maailmassa en tiedä olevan mokomaa systeemiä eli Anne on keksinyt varmaan tämän ihan itse satukirjoja lukiessaan. Tietulleja kerätään monessakin paikassa ja jossain määrin se voisi toimia Suomessakin. Esimerkiksi Helsingissä on hyvä joukkoliikenne, joten siellä voitaisi käyttää tietulleja. Helsingissä asuvat maksaisivat sitten kalliit tiejärjestelyt vaikka vuotuisina tieverona. Syrjäseudulla, jossa ei julkista liikennettä juuri ole tai se ei toimi, voisi olla vapautus maksuista. Eri paikkakunnat voitaisi asettaa muutenkin jonkinlaisen jyvityksen avulla järjestykseen ja luokitukseen. Onhan siinä nyt eroa, kun on hirveät kilometrimäärät ja monta tietä kuin joku kylä, jossa on vain yksi tie.

Autoveron poistoa on vaatinut EU jo nelisen vuotta sitten, koska mokomaa typeryyttäkään ei missään sivistysvaltiossa ole. Polttoainevero on se tapa, jolla varat teiden ylläpitoon hankitaan, Tosin Suomessa tuokin vero on paljon korkeampi kuin muualla mutta tuosta verostahan menee vain pieni osa tiestön ylläpitoon. Hei Anne, herätys, siellä on jo rahaa tiestön hoitoon, kun vain budjetoit sen siihen. Kuvitteleeko kukaan, että Valtio luopuisi polttoaineverosta ja se menisi jatkossa sille tieyhtiölle, älkää unta nähkö! Polttoainevero on kuitenkin järjestelmänä kaikista halvin ja jollain kierolla tavalla oikeudenmukainenkin. Ensinnäkin tuon veron kerääminen ei maksa Valtiolle mitään, kun öljy-yhtiöt keräävät sen. Lisäksi paljon ajava maksaa myös enemmän ja toiseksi yleensä paljon kuluttavan auton päästöt ovat myös suuremmat.

Muistelen ministerien valintaan liittyvän oleellisen määritelmän. Ministeriksi voidaan valita nuhteeton Suomen kansalainen. En tiedä nykyisen hallituksen ministerien nuhteettomuutta valintahetkellä mutta kai tuo nuhteettomuus koskee myös toimikautta. Nyt tulee kuitenkin mieleen, että veronmaksajille tulisi halvemmaksi, jos tälle hallitukselle maksettaisi palkka kotiin, edellyttäen, että he eivät millään tavoin sekaannu mihinkään päätöksentekoon. Tilalle voisi Presidentti Niinistö nimittää hätätilahallituksen, sillä kyllä Suomesta löytyy päteviäkin ihmisiä niihin tehtäviin. Sitä varten tarvittaisi kyllä poikkeuslaki, koska poliitikot ovat vieneet Presidentiltä kaiken päätäntävallan,

Tämä asia ja esimerkki on vain yksi monien joukossa. Sotesta ja muusta voin kirjoittaa myöhemmin mutta nyt on lopetettava tai taas on infarktin vaara!

3 kommenttia:

  1. Jos auto on rekisteröity muualle kuin Suomeen, ei Bernerin mallissa saa Valtio mitään. Polttoaineveroa maksavat kaikki.

    VastaaPoista
  2. Vasemmistoliiton liikenneministeri Merja Kyllönen esitti jo Kataisen hallituksessa autojen seurantalaitteisiin perustuvaa käyttömaksua. Ei Bernerin esitys ollut siis hänen oma keksintönsä mutta sama tyhmyys toistettuna on vertaansa vailla.

    VastaaPoista
  3. Nyt Berner veti esityksensä takaisin! Tyypillistä Sipilän hallitukselle. Tänään sitä ja huomenna pois. Oikeastaan hienoa, että on vielä järkeviäkin poliitikkoja, jotka tajuavat edes kaikkein tyhmimmät esitykset.

    VastaaPoista