sunnuntai 20. syyskuuta 2015

INTERNET-PALVELUT


Olen tästä aiheesta kirjoittanut paljonkin lehtiin ja tähän nettiinkin. Nykyaikana kuvitellaan, että operaattorien lupaukset ovat faktaa. Asiakkaan ja palvelun toimittajalla näyttää olevan aivan eri käsitys velvollisuuksista! Operaattorin mielestä asiakkaan tulee tunnollisesti maksaa palvelusta, saa hän sitä tai ei.

Suomessa homma toimii jotenkuten mutta sielläkin varsinkin langattomien yhteyksien osalta luvataan vaikka mitä. Huippunopeita yhteyksiä myydään suu vaahdossa vaikka vanhempikaan tekniikka ei toimi edes suurimmissa taajamissa. Vanhaa puhelinverkkoa ei pidetä kunnossa tai sitten joudut maksamaan tosi paljon sen uusimisesta. Niinpä nettinopeuksia joudutaan pudottamaan vanhan kupariverkon heikosta kunnosta johtuen. Operaattorit eivät ole mielestään missään vastuussa katteettomista lupauksistaan. Suomessa on vielä huonona puolena liian pieni kilpailu.

Espanja on tässä suhteessa varsinainen “villi-länsi”. Operaattoreja on pilvin pimein mutta ei se auta, kun kaikki toimivat samoin periaattein tai ovat oikeastaan toimimatta. Operaattorin vaihtamisesta ei siis ole apua, vaikka on tullut eräänlainen epätoivottu “kansallisharrastus”. Käytännössä jokainen voi havaita jatkuvan operaattorin vaihdon katsomalla omasta koneestaan vapaita verkkoja naapurustossa. Vaikka et pääse siihen verkkoon sisälle, näet jatkuvan vaihtuvuuden operaattorin nimestä. Nyt kesän aikana lähes kaikki ovat vaihtaneet naapurissani operaattoria.

Kyllä pitäisi Espanjan valtionkin ottavan kiinni mokomaan toimintaan. Paras keino on kunnon sanktio tai ainakin korvausvelvollisuus. Jos yhteys ei toimi luvatulla tavalla, niin kuukauden maksu pois. Eiköhän tuo opeta toimimaan kunnolla asiakasta kohtaan. Kontrolli toimivuuteen voidaan saada esimerkiksi siten, että joku todistaa toimimattomuuden vaikka vain kerran. Sitten operaattori joutuu todistamaan, ettei katkoksia ole enemmän. Tahallisesta laiminlyönnistä vielä lisäksi rikosseuraamus.

Tämänkin kirjoitukseni teen varmuuden vuoksi ensin tekstinkäsittelyllä ja siirrän vasta sitten Blomiini. Varsin mittavaa vahinkoa voi asiakkaalle syntyä esimerkiksi pankkiyhteyksien puuttumattomuudesta tai häiriöstä. Vahingon korvaajan pitää ehdottomasti olla operaattorin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti